tisdag 24 juli 2012

Våt o halka på en mördarsnigel-sommar

Jag trodde väl aldrig att jag någonsin skulle klaga på en sommar med dessa temperaturer som vi har i dagens läge... men jag gör det i alla fall.

Och det är inte för min egen del jag klagar - för tro mig jag är helt nöjd med att vakna till 8 grader på möra och 15 grader mitt på dagen.

Men jag tänker på de stackars personerna som ska ha semester i detta väder - förr om åren så hade de minst 25-30 grader dessa veckor i juli och nu får de vara glada att det är 20 grader med sol.... för att inte att tala om barnen som vill plaska runt i sjöar och hav.... de stoppar ner tårna och ryser och gnäller till mamma o pappa att det är kallt - familje-katastrofen är ett faktum.

Och med den våta och halvkalla sommar kommer det mördare.... den slingrande och klibbiga varianten. Den är brun och har fyra antenner..... och råkar man trampa på den så får man kväljningar....  

Mördarsniglar... eller det riktiga namnet är Spanska Skogssniglar.

Vi har ett par modiga grabbar på jobbet som går i trädgården varje morgon och plockar och sen klipper dom i hinken... sen slänger de denna slem-hög på komposten tillsammans med snigelfritt pellets....  detta har de gjort i fem-sex veckors tid - men minskar det???

*skakar på huvudet*

Så var farao kommer alla dessa sniglar ifrån?  Jösses amalia... har de ingen själv-bevarelseförmåga alls?




En sak vet jag - att trampa på en stor fet brun snigel - det känns genom en skosula a la arbetssko!!  Och innehållet i en snigel - det är bara.... ja... klägg!!


Katt ogillar kläggiga sniglar under sina arbetsskor....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar