fredag 6 oktober 2023

Ädelstenarnas förbannelse

 Jag roar mig med att med jämna mellanrum titta på filmer på Youtube om hur människor letar efter kristaller och ädelstenar. När man inte själv kommer ut och kan leta efter "diamanter" så får man hålla till godo att titta på när andra gör det. 


Men ibland dyker det upp filmer som berör en djupt in i själen. Jag har tidigare rantat om detta ämne lite grand, kanske inte så mycket om ädelstenar men om mineraler. Speciellt mineraler som vi använder varje dag utan att tänka på varifrån och hur dessa mineraler kom fram ur jorden, t.ex. kobolt som finns i våra datorer, telefoner, pekplattor m.m.

Men vi börjar med lite ädelstenar. 

Som den här filmen om Safirer från Madagaskar. De pratar på franska men om man använder översättningen till engelska så kan man hänga med väldigt bra. 

Jag kommer nog aldrig mer klaga på att jag får ont i kroppen efter en dag med kristall-letande efter att ha sett denna ca halvtimmes långa film. Tydligen så dör 4 stycken safirletare varje vecka i ras som händer i deras små gruvhål. Allt för att finna en sten som ger snabba cash!! 


Ännu en film om hur safirer på Madagaskar blir uppgrävda.


Men det är inte bara ädelstenar som tas fram genom horribla former, även mineraler så som svavel, salt och kol


Jag kommer nog att göra fler inlägg som denna. Jag tycker det är viktigt att veta att det mesta i våra liv kommer från situationer som är omänskliga, vare sig det är vackra ädelstenar eller om det är telefonen du håller i din hand just nu. 



Katten med vingar är på gränsen att gråta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar