söndag 28 april 2024

Nu över till något helt annorlunda...

 Idag hade jag en diskussion med min älskade, ömma moder, om djurvård och veterinärkostnader. Den hela konversationen uppkom då vi pratade om att adoptera en katt igen, alltså för mig, inte mina föräldrar. När jag adopterade Miss Fanny så var kostnaden 1000 kronor, då var hon veterinärbesiktigad, vaccinerad, steriliserad/kastrerad, chippad och försäkrad från Örebro Katthem. 


I dagens läge är kostnaden 2000 kronor... Ja, det är förmodligande billigare än om du skulle göra alla saker ovan själv. Ingen skam på ÖKH här, det är inte det jag är ute efter... 


Det vi, jag o min ömma moder, blev att tala om är - hur veterinärer kan ta så hutlöst mycket betalt. 


Vad kostar en sterilisation/kastrering för katt i dagens läge? 
1000kr för att kastrera en hankatt.
1200-1500 för att sterilisera en honkatt. 

Det är mycket pengar... 

Visserligen så bör man ju ha sånt i åtanke när man SKAFFAR djuret... men jag kan ändå tänka att - om veterinärer verkligen bryr sig om djuren kanske kan tänka sig att köra en drive i typ oktober/november - Nu har vi erbjudande - kom och fixa era katter/kaniner/djur - 300 kronor, passa på!! 

Ja, ni förstår... hur många kattungar slipper bli födda, borttvingade (bli *ryser* ormföda) m.m.? 


Och innan nån springer runt och anklagar mig för att peka med finger - jag har tagit bort kattungar som jag inte visste hur jag skulle bli av med - och tro mig - den mardrömmen kommer jag få leva med livet ut. Det är inte något jag önskar någon, inte ens min värsta fiende. Trots att det är över 20 år sedan nu så minns jag det som igår. 


Så det är därför jag skulle önska att veterinärer kunde köra såna här saker - de kör en "drive" med att sterilisera/kastrera katter, hundar, kaniner, marsvin m.m. för mycket billigare pris än vanligt nån månad om året... just pga av minska mängden av oönskade djur. 


Sen tycker jag att veterinärer har bisarrt höga priser oavsett, men det är jag det. Tyvärr så får det priserna hos t.ex. ÖKH att öka också vilket gör att folk hellre tar en ladugårdskatt som de inte vaccinerar, kastrerar eller micro-chippar... och så växer skaran hos katthemmen då ingen vill betala 2000 (som det nu är för katter under tio år) hos ÖKH. 


Det är tragiskt men sant... 


Men ja, när jag fått ordning på mitt liv igen... så kommer jag att adoptera en katt igen. Jag är ju en galen katt-tant!! 




Katten med vingar filosoferar över djurdoktorer... 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar