fredag 12 maj 2023

Alla människors lika värde... Den största lögnen!!

 Hur ofta har ni inte hört det uttrycket? Nästan minst en gång om dagen, det kan komma från din omgivning men även genom radio och tv. 

Alla är lika värda... 

Yeah right säger jag bara. I helgovaj heller att alla dessa människor som slänger dessa uttryck tycker det. Det finns inte på världskartan alltså. 


Det räcker bara med att att säga en mening som: "Ja, i den här frågan tycker jag nog att han Jimmie Åkesson hade en bra åsikt..."


BAM!!  Och du är utfryst från alla i ditt kollektiv! 


Ge en kritisk mening till invandringen så kommer genast fingret som pekar på dig och säger: Du är minsann en liten rasist-jäkel eller hur!!?? 


Allas lika värde var det... 



Jag brukar använda mig av den typiska metaforen... 

Om du satt i en båt tillsammans med Hitler, Stalin, Mao, Pol Pot och ett barn... vem häver du först över relingen för att rädda de andra personerna i båten? 

9/10 personer jag frågat hugger direkt på Hitler.. han åker först. Testa själv och fråga folk i din omgivning, gör det till en dryckes-spels-grej om ni så vill - men jag lovar, Hitler åker först. 


Att typ 40 miljoner dog i Stalins Sovjetunionen, eller lika många i Mao's Kina.... det är strunt e samma.. Hitler var värst med att mörda 6 miljoner... 

Men alla är lika värda!! Kom ihåg det!!

Nej, jag förminskar inte Hitler med anhangs fruktansvärda brott, inte heller förnekar jag förintelsen av judar. Jag försöker bara göra en påpekning här!!


Ska vi ta något mer som är närmare till hands..?
Ok... ditt barn i en sjunkande båt med okända barn - vem försöker ni rädda först? 

Första svaret är förstås att försöka rädda alla - men om det valet inte finns - vem räddar du? Räddar du nån annans barn framför ditt eget? 

Nej, det gör du inte - du räddar förstås ditt eget barn först. Hävdar du något annat då kallar jag dig en lögnare! 


Det enda jag gör är att ifrågasätta dagens numera heliga uttryck: Allas lika värde - alla är lika mycket värda. 

Inte ens krigarna för uttrycket tycker det - ingen människa kan stå för det, egentligen!! När folk säger att de gör det... så ljuger dom så mycket att deras tungor blir svarta!!



Katten med vingar är inte perfekt - men hon säger att ALLA människor har ett värde, vissa lite mer än andra... Och MIN KATT är perfekt!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar