torsdag 22 november 2012

Två föreläsningar på en kväll...

Onsdagen den 21:a november 2012 kommer nog finnas kvar i mitt minne tills den dagen någon knockar mig över skallen så att jag tappar allt....


Efter vad som känns en evighet så kom dagen då jag skulle hålla föredrag. Jag är glad över att båda föreläsningarna blev på en o samma eftermiddag/kväll. Har haft en del halvt om halvt sömnlösa nätter pga av dem. Nervositet - kan ni stava till det? För jag käkade det till middag varje dag sen jag fick reda på att jag var efterfrågad om hur jag gör mina fraktaler.

Men som ni käraste vänner förutspådde - allting gick jättebra. EN STOR KRAM TILL ER!!


Först så var det en föreläsning för ungdomar i Nora som är intresserad av konst. Fyra stycken dök upp, varav dottern till en kär och god vän.

Så jag visade och jag pratade. Jag hade min stödlapp men den tittade jag inte ens på. Jag presenterade mig med mitt namn och var jag jobbade, sen var det full fart framåt.

Jag förklarade att Apophysis var ett program med öppen kod vilket betyder - det är helt Gratis! Det kostar ingenting. Och alla nya versioner och uppdateringar som kan tänkas dyka upp är lika gratis. Jag berättade hur jag kom i kontakt med programmet och hur jag kämpade länge för att få till bilder som man kunde lägga upp i sitt galleri.

Sen visade jag dem hur jag enkelt gjorde en (nu ska ni få rynka på pannan lite), elliptic/splits-fraktal. Och tack vare en projektor så kunde de se allt jag gjorde. De satt lite som frågetecken då jag siffra för siffra fick fram en bas-formation som man senare kan leka med. Jag visade att alla apophysis-fraktaler inte behöver ha en svart bakgrund utan kan sparas med genomskinlig bakgrund istället, eller kanske en blå bakgrundsfärg.

Jag visade genom min gallerisida hur apophysis skiljer sig en hel del i utseende från hur det ser i programmet Ultra Fractal som jag också jobbar med. Jag har lite steg-för-steg hur man gör saker, och när jag gjort dessa, så har jag tagit skärmdumpar på programmet. Så det gick lätt att visa hur det är skillnad.

Ultra Fractal är ju ett program som man måste betala för, så det var därför jag valde Apophysis som är gratis för allt och alla. Man behöver liksom inte skämmas över att ge ut en web-adress där man kan hämta hem det.

Så vem vet, kanske det finns en av fyra ungdomar som kommer att testa på programmet?

Sen blev det en kort paus innan mötet för medlemmarna för Ljusstråk.



Men jag gjorde i det närmaste samma sak när jag visade upp för dem som jag gjorde för ungdomarna. Men jag kan säga detta - ungdomarna bara nickade instämmande när jag frågade dem om de använde kortkommande för olika saker, de visste precis vad jag snackade om när jag sa CTRL-C, CTRL-V osv... det var lite mer segt bland de ca 10 personer som bevistade medlemsmötet.

Men de var lite fascinerade av hur man med bara siffror kan få till en bild som inte har ett endaste slags penseldrag vare sig riktig eller med hjälp av musen kan få till ett konstverk. Även för dem så visade jag upp skillnaden mellan Ultra Fractal och Apophysis, precis som jag gjorde med ungdomarna.

De insåg ganska fort att med Ultra Fractal kan man få till mer konkreta bilder så som blommor m.m. än vad man kan med Apophysis (som är mer abstrakt i sina former).

Jag visade bilder från 2006 hur de såg ut och med vad jag gjort 2012 i Apophysis... Men jag påpekade också att lär mig saker nästan varje vecka något nytt.



Så allt gick bra och för den sista föreläsningen så fick jag... *nu rodnar jag igen och öronen lyser åter röda* rungande - ja faktiskt - rungande applåder!!  Så något måste jag har gjort rätt eller hur.


Men även om jag gjorde bra ifrån mig i deras ögon, så är jag mest stolt över mig själv att jag inte bröt ihop och fick en ångestattack. Jag förklarade för Elin efteråt om just det och hon gjorde stora ögon och frågade varför jag inte sagt något. Men detta är utmaningar och lärdom för mig. Jag måste lära mig att ta sådana här "stressiga" situationer. Man tar ett steg i taget. Jag har inte haft en attack på 1-1.5 år om inte mer... jag har varit nära, men tack vare lite små hjälpmedel, så tar jag mig framåt och över detta aber.

Sen började Elin prata om att detta kanske kunde vara något för ungdomar på t.ex. fritidsgården i Nora, de kanske skulle tycka det vara kul att greja med Apophysis (och i och med att det är ett gratisprogram så är det ju inget som kostar förutom tiden det tar att ladda ner ca 10 mb på fiber...)

Jag kunde inte låta bli att skratta lite... nåja, låt mig landa efter denna superhjälteinsats (i min värld åtminstone)... Men vem vet... idén är faktiskt lite lockande.




Imorgon fredag är jag ledig... och jag ska bara ligga och slappa i sängen, ha min husgud David Attenborough på loop i datorn och inte göra mycket vettigt... åtminstone är planen så idag... men vad som händer i morgon, det vet jag inte.

Den lilla trollkärringen med Flaxande Kattvingar... är jävligt NÖJD med sig själv!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar