fredag 8 mars 2013

På kurs med.... Lisbeth!!

Igår torsdag 7 mars 2013 så var jag och fru chef på kurs.

Hon plockade upp mig tio över sju på morgonen och vi skulle åka till Fräkentorps säteri i Malmköping.. i runda sträck-summor, en resa på 15 mil sisådär.  Det första jag fick lära mig är att detta med touch-telefoner... NOPE, jag gillar dom inte!!

Men kartläsare... jag tror jag kan bli perfekt på det hela... vi får se om jag kan få det till tops nästa vecka när vi ska fara lite mer norrut för nästa kurs... men det kommer i nästa inlägg på denna journal...

Nu är det gårdagen som gäller... efter bara EN felkörning så hittade vi rätt och kom fram precis i rättan tid så suckade vi i lättnad.

Sen mötte vi Lisbeth Almark igen... vi har gått kurs under henne tidigare, plus att vi har besökt hennes fantastiska örtagård nere i Mon - även om hon inte har öppet längre för besökare - så lyckades min käraste fru övertala henne förra sommaren så att vi på Rosengården kunde komma och besöka henne.

Lisbeth har en enorm mängd av kunskap - jag vill bara krypa in i hennes hjärna och leka svamp och suga åt mig allting...  Hon är över 70 år gammal och har energi som jag bara avundas av!

Sen som alltid på dessa mysiga (ja jag skriver mysiga för jag vet faktiskt inte riktigt något annat bra ord), är att man lär känna nya människor som har idéer som man inte tänkt på tidigare. Det kommer åsikter och frågor som en annan inte ens haft med sig själv i bagaget.

Men mitt upp i allt detta med örter och kryddor så fick vi ett inslag om jord.

Ja nu rynkar ni väl på näsan kan jag tro...

Men jord är ju tipp topp när det gäller allt för växtligheten. Oavsett om man är privatperson eller inte.

Ska du så något för balkonglådan - köp en påse med såjord, det är det bästa. Det jag fick lära mig dock - öppna påsen minst ett dygn innan du sår... precis som med ett rött vin, det vill andas lite först.

Personligen så anser jag att såjord när du ska så i större mängder... så vanlig planterings jord funkar lika bra. Se bara till hela tiden att det är fuktigt.

 Och nu har jag äntligen fått min nya digital-kamera att fungera... och så här ser det ut i min sålåda efter 2 veckor... Solrosor och luktärtor som slåss om utrymmet.

Och jorden är helt vanlig planterings jord. Den står i ett söderfönster med värme som kommer från elementet underifrån på natten och på dagen så har lådan ljus i ca 6-8 timmar....

Ska ta med mig en hel del till min ömma moder i morgon lördag... sen ska prova på lite squash och svarta tomater....

Nåja...

För att återgå till kursen som var igår...

Det finns inte så mycket att tillägga egentligen... Mycket visste jag redan innan, fick lära mig lite nytt... och jag fick lära mig många nya intressanta människor. Plus + Jag överlevde dagen utan panikångest!! Återigen ett stort slag i mina små små steg framåt att bli frisk från min panikångest...

Det enda jag är ledsen över är att jag inte fick tag i minneskortet till min nya kamera som jag hade hoppats på... men men... gå in på länken till Fräkentorps Säteri här ovan - så får ni se var jag gick på kurs.... Det borde ge er en indikation att hela kursen hölls på ett fantastiskt vackert ställe.




Ok... jag var tydligen lite skrivsugen... *skratt*

Ha en underbar helg önskar Katten med vingar och jord under sina klor....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar