onsdag 27 januari 2021

FUBAR

 En av de bästa akronymerna nånsin... 

FUBAR = Fucked Up Beyond All Recognition - vilket snart gäller alla sidor jag är på... 




Ieieihehhheeigighg (= hysteriskt ljud i halsen)... 

All denna "appe-fiering" av sidor... allt ska vara så "app-vänligt" nu för tiden, för gu' förbjude om du använder en vanlig dator nu för tiden.. 


DeviantArt - totalt sönderstrulad, tar så in i helvete lång tid att ladda, att gå igenom inboxarna man har tar ännu längre tid och lyckas man klicka fel, ja då måste man ta om allt igen...  Varje bild man väljer att öppna i ett nytt fönster - tar för jävla lång tid att ladda... sen om man gillar bilden och vill välja att lägga den bland sina favoriter - ja då är det ett jävla strul....  FUBAR!!!


SMHI - samma sak här - APPIFIERAD - det laddar långsamt som fasiken... 


Sen har vi förstås Facebook - där har jag hatkärlek så det räcker och blir över... men efter att ha APPIFIERAT sig ännu en gång så har det blivit ännu värre för oss som använder dator. Jag kan gå igenom flödet - hitta en skitkul bild som jag delar... sen klickar jag på mitt namn och kommer tillbaka till min sida - finns bilden jag delat där??? 

Hahahah - NÄ!! 

Jag är tvungen att uppdatera min egen sida - vilket kostar kb i uppladdning... sitter man med bara några gig för surf per månad så är detta jävligt irriterande. 


-------------------

Detta hör ihop med - har du inte den senaste modellen av telefon så funkar inte apparna heller...  Jag trodde när jag tog över mina föräldrars telefon som var (i mitt tycke) dubbelt så stor som min gamla AJ-fön 4...  Men icke - inte gick det att få in vissa nödvändiga appar på den inte (läs Mobilt BankID)... Den var för gammal... 


Ock nu har jag börja hört att har du inte i princip en av de nyaste telefonerna (från o med nu tills två år tillbaka), så kan du inte uppdatera din telefon att fungera - för den är för gammal för de nya uppdateringarna... 


Jag är inte smart, jag är inte speciellt miljömedveten även om jag pantar och går till pappersåtervinningen med saker o ting. Jag samlar även på mig batterier som jag slänger där de ska, jag slänger ej heller elektronik (läs den årligt inköpta adventsljusstaken), i vanlig avfalls-tunnan.. utan jag tar såna här saker till där de kan återvinnas... 


Man ser reklam om att telefonbolagen är miljömedvetna, så även bankerna...   HAHAHAHA!!

Här snackar vi FUBAR!!  I helvete heller att de gör!!


Allt äldre än två år är BLAHABLAHA....  Nya datorer, nya mobiler, nya pekplattor och gudinnan vet vad allting är för nåt som hör detta till.. donglar, pluttar och säkerligen så finns det en o annan mobilt uppskruvad dildo nånstans... 


Att använda en dator tills den går alldeles för segt och inte kan användas längre, eller kanske den kraschar - det finns ju inte på kartan längre för väldigt många... nej, nej... det senaste ska det vara... att man sen stoppar undan datorn man hade i ett hörn (istället för att gå till återvinningen med den)... det går bra... detsamma med ens telefon.. möjligtvis om man har ett abonnemang hos nån leverantör - men så länge man får senaste varianten på telefon så är man glad... 


Vet ni om vad som finns i mobiltelefoner?? Kobolt...  har ni sett vem som utvinner detta mineral?? 

Här lägger jag in en varning för bilderna som ni kommer att få upp är GRÄSLIGA (och det är det snällaste ord jag kan få fram i denna historia)... 

GOOGLE-BILDER - Ses på egen risk!!!!



Hur många av dessa barn lever nu när jag skriver denna inlaga - det vet ingen... ingen vet vilka dessa barn är tyvärr... 


Men de har sett till att JAG, DU och alla i västerlandet kan surfa på en mobiltelfon/pekplatta... för att inte tala om att bankerna i Sverige (åtminstone, jag kan inte tala för hur det fungerar i utlandet), kan få Mobilt BankID att fungera i den senaste varianten av mobiltelefon... 


Sen har det ju i nästan ett dygn varit strul med Swedbanks mobil-app och deras internet-bank...  vilket för mig tillbaka till åsikter jag haft väldigt länge... vi i västerlandet är väldigt utsatta i och med att vi förlitar oss på våra Internet-banker... 


Vi får in våran lön på vårat konto... du ser aldrig riktiga pengar... de är bara siffror i din dator (eller din telefon)... men du har inte 8000 kronor (det kan ju vara förstås mer, men jag räknar utifrån mitt eget perspektiv här), rena pengar i din hand.... allt är bara siffror på en skärm i din dator... 

Så vad händer om din banks internetuppkoppling krashar?? Du kommer inte åt dina pengar, du kan inte betala... !!


Problemet som följer är - Du tar ut alla dina pengar vid lönen direkt från banken eller kanske direkt från arbetsgivaren - hur som helst - du har en jäkligt massa pengar i plånboken = RÅNOFFER - och vi har ju läst om hur många blivit rånade de sista åren... 


Hur man än vänder sig så har man arslet bakom sig... 


Jag har inga svar på alla dessa problem... eller nja... jag har några svar på vissa problem - GE FAEN I ATT SKAPA MJUKVARA som kräver årliga nyinköpta varor!!  Till o börja med... så kanske vi kan spara ett barnliv eller två i Afrika!!


Detta med mobilt bank-id, eller bank-id... varför bara inte använda bankdosan när man ska logga in??  Går det inte att på nåt vis vara samspelta här? 


Jag använder min telefon till att Ringa och Svara i.... (OHHH GOSH - jag springer runt i björnklädnad och gormar UGH UGH också som en grottman!!)


Men tydligen ska ens Telefon numera vara hela ens liv... 


Katten med vingar är sprudlande ilsken att ... att min stingande och bevingade stjärt (läs gå-stavar), räcker nog inte till att döda alla idiotiska grejer som finns där ute..





PS: Jag har inte ens ork att leta reda på en cynisk bild till ovanstående ur-spillning av ord.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar