tisdag 16 februari 2021

Nu ska vi även klimat-skämmas över våra Semlor!!

 Tror ni mig inte?? För det är sant - vi ska skämmas för att vi förstör KLIMATET med vårt semle-ätande denna Fettisdag!! 



SVT har det på sin sida och då måste det ju vara sant - det har jag fått lära mig!! - Men det är inte alls så - det är pga av att mandelodlingarna slukar vatten!!

SVT 2016 skrev: Din Semla kan vara en vattenslukande MILJÖBOV!!??? (Ohhh the horror!!) Citat: "Men det är en törstig industri som står för en tiondel av all vattenanvändning i Kalifornien", så människor som arbetar inom dataindustrin i Silicon Valley de drar inte alls så mycket - så fortsätt ni att köpa nya datorer, mobiler, pekplattor och så vidare - MEN FÖR GUDS SKULL - KÖP INTE MANDELMASSEFYLLDA SEMLOR - Då går världen under!!



SVT får det att låta som om all mandel går till att göra mandelmassa till svenska Semlor!! Det är allt från mandelmassa till oljor i skönhetsindustrin (vilket jag personligen tror är den störtsta boven), men visst skyll på svenskar som käkat semlor de senaste hundra åren på en viss dag...  Varför hör vi inte om detta vid jul när vi gör marsipangrisar och marsipangodis?? 


Vissa dagar är det tamefarao värre nyhetstorka än när jag är förstoppad och inte ett spår visas på pappret fastän jag tror att jag gjort nåt..... 


Katten med vingar slafsar i sig en Semla till bara för att.... 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar