fredag 14 november 2014

Tiggare i Nora...

Jag vet inte hur ni ställer er till dessa personer som sitter och ser ömkliga ut utanför Willys, Konsum, Ica m.m, här i Nora...

Jag finner deras närvaro att vara ytterst.. hmm... hur ska jag säga detta utan att vara otrevlig... ytterst besvärande... , ja besvärande är ett bra ord...

Speciellt när jag ser samma "tiggande" personer tio minuter senare stå bara ett tiotal meter bort, och blossa på sina cigaretter, och... prata högljutt i en mobiltelefon, vars modell som jag förmodligen aldrig lär sätta mina fingrar på....

De tittar på mig när jag går in på Willys med stora bedjande ögon och säger ett ömkligt (nu med darrande röst) "Heeeej.."

Och jag svarar HEJ - med ett glatt leende och går in... jag vänder mig om precis i dörröppningen och får en blick som kan döda...


En dag i förra veckan så stod en man och sålde Situation Stockholm - för hemlösa... så jag köpte tidningen... men gav inget åt den tiggande (som jag vet röker och har en supervärre-telefon än vad jag själv har - ) Jag fick faktiskt tillbaka en tidning.. för slantarna jag gav till mannen som sålde Situation Stockholm - vad får jag av tiggaren.. som slinker runt kröken och röker som en borstbindare??

Jag frågade tiggaren som blängde på mig som om jag tänt eld på 147 kg pengar framför hennes ögon - Han gav mig en tidning tillbaka - vad ger du mig om jag ger dig pengar??

Och om blickar kunde skänka död.. så...


DöD!! Om blickar fått tala...

Nej... jag tror inte ett dugg på dessa tiggare som säger sig vara så fattiga och ömkliga att Gud och hans martyrer vore helgon i jämförelse...



Nej - det finns inte en chans att ni kan få mig att tycka synd om tiggare.. speciellt inte efter det jag har sett de som finns i Nora bete sig när de tror att ingen ser...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar