tisdag 9 mars 2021

Försöker planera för kommande odlingssäsong...

 Jag måste erkänna, förra året så var denna trollkärring väldigt dålig med sina gröna fingrar. Men i år ska jag försöka råda bot på det hela. 


Det jag redan har som växer är Kärleksörten, den är redan på gång.

Sen är det Luftlök.

Och mina små räddningar - taklök och fetbladsväxter... de har överlevt ännu en vinter i sin back. Men nu har jag tänkt mig att de ska planteras om i något annat. Jag måste få mor o far på en utflykt där vi kan åka förbi ett grustag där man kan hitta många fina rundade stenar.. (rundade av islands-isen)... Sen försöka bygga något litet berg där mina taklök o fetbladsväxter kan växa. 


Sen har jag ärtor som jag köpte förra året och tänkte så, men det blev inte av.. men i år så... sen så ska jag, har jag tänkt, köpa lite morotsfrön och persiljefrön. Sen är jag nog lite slö och köper en liten gräslöksplanta på affären och planterar. 


Sen har jag en liten tanke där långt bak i huvudet om att ställa mitt ena bord vid min ytterdörr där jag kan ställa plantor som är "till övers" för mina små odlingar, och folk kan ta, byta ut och så vidare... det verkar vara en rolig grej tycker jag. Jag har ju en liten mindre skog med citrus-plantor som jag tänkte plantera om en o en, spara en planta till mig själv, men ge bort resten till den som vill ta med sig. 


Vilket också påminner mig - jag måste skaffa mig små namnstickor så jag åtminstone kan skriva vad det är som skänkes bort... Sen när väl värmen börjar komma och är dygnet runt så blir det lite fler sticklingar förstås av både min kärleksört, min citronmeliss (om den har överlevt - vilket jag lär mäka om några veckor hoppas jag)...  




Som ni ser gott folk - jag har lite planer.... Men först o främst så gäller det att köpa lite jord, fixa krukor och lite mer fröer... 


Bilderna är tagna 2019.


Detta är vad jag har att jobba med just nu - min pallkrage har bara kärleksört kvar, och bakom den är det planterat luftlök. 


Jag måste ha något att koncentrera mig på... 


Katten med lite gröna vingar har funderingar och planer... 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar