lördag 25 maj 2019

Konstnärs-själ och vad internet har lärt mig...

Alla människor är enligt mig konstnärer... Konst behöver inte betyda att man kan måla en vacker bild, skriva dikter, böcker, att göra skulpturer och så vidare... Man kan vara konstnär med sitt arbete och/eller sin hobby.

Jag anser att folk som kör rally är konstnärer på att ratta ett fordon i hög fart genom kurvor o svängar och olika vägunderlag. Byggnadsarbetare är konstnärer då de förverkligar en annan konstnärs drömmar... Folk som designar kläder är konstnärer, likaså människorna som sedan skapar dessa kläder från material, de är konstnärer också... ja, ni ser den röda konstnärs-tråden i allt.

Sen kom Internet *skrattar*

Här blev det plötsligt möjligt för folk att dela med sig av sina kreationer - många (Kattvinge inkluderad), trodde att ens verk var skyddade på nåt vis... de första bilderna jag postade, inte sjutton trodde jag väl att nån ville kopiera och spara hem dem och sen posta igen som sina egna! Det fanns liksom inte i min sinnevärld alls!! Men det hände... och hände igen o igen o igen o igen....

I början blev jag väldigt irriterad, till och med arg.... men sen började jag tänka...(jag kan faktiskt göra det ibland... jag kan vara en riktig filosoffare när jag lägger den sidan till...)

- Jag har skapat något så vackert att någon är villig att kopiera det och säga att det är de som har gjort det.... !!

Alltså - jag har gjort något så snyggt att folk vill säga att det är de som skapat det och postar i sin tur det jag har skapat på nätet - IGEN! 



Jag gör mina fraktaler när jag mår dåligt, jag gör dem när jag är neutral och jag gör dem när jag mår bra... jag gör dem för att jag tycker det är kul. Ibland kan det gå flera veckor utan att jag fraktaliserar och skapar bilder... ibland använder jag mig av Apophysis och ibland använder jag Ultra Fractal-programmet. Färger och former kommer genom siffror och gör en bild.

En del av dessa bilder kan bli till väldigt fina KORT - som t.ex. grattis-kort. Även om jag har en hel del vänner på Facebook, och postar ibland mina alster i fraktal-grupper, och även om jag postar på deviantart-sidan så de människor som ser mina konstverk är som fiskfis i rymden alltså... så chansen är att om någon spara hem nån av mina fraktaler - modifierar den och skriver Grattis *NAMN* och skickar till sin vän över facebook - så är det nog som så att personen ifråga får ett väldigt unikt kort.

De senaste fem åren så har jag försökt tänka och leva efter devisen - sharing is caring...

Vill nån använda någon av mina bilder - spara hem bilden och gör det... om lite etikett och uppfostran gjort sin del - då hör folk av sig och frågar först om det är ok att använda en bild..... men även om inte folk gör det - så.... äsch skitesamma - hade jag verkligen velat ha min konst under under min tummes kontroll, ja då hade jag inte postat mina kreationer på nätet heller!!

Så... så var det med det....

Och med allt detta sagt - här kommer lite Apophysis-kreationer som ni kan spara hem och använda som t.ex. Grattis-kort.







Katten med skapande vingar säger riktigt tidigt GOD MORGON...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar