måndag 23 februari 2015

"Mitt fönster"

Idag fick jag fingrarna ur... och började med lite sådder i mitt fönster.. Jag vet att två av sorterna kan vara lite väl tidigt ute.. men jag måste ju testa!!

Men först... kolla in min citronplanta... visst är den fin??


Den växer trots att Kung Leo gör sitt bästa för att peta den i golvet med jämna mellanrum.. vilket gör mig lite orolig för mina så-krukor.. 

Sockerärtor.. Vem älskar inte att äta färska sockerärtor??

Här har vi två sorter: Campanula latifolia 'Alba', Vit hässleklocka
och
Hosta sieboldiana 'Elegans'.

Och detta lär bli en stor chansning, jag vet inte om de gror.. Dessa rödlöks-fröer har legat hemma i mors skrubb för jag vet inte hur länge.. men priset på fröpåsen.. 1 krona!! så de har nog ett antal år på nacken.. sorten av rödlök är 'Braunschweiger', vilket inte är något namn jag känner igen.. så man får hoppas att det tar sig - för då bär de iväg till jobbet - det borde nästan vara Grönt KulturArv på dem då!!






Plus håll tummarna för att Leo inte får för sig att putta ner dessa krukor från vad han anser vara "sitt" territorium på fönsterbrädan.. 




******************************


På tal om sådder - på jobbet idag så var min chef alldeles lyrisk - för hon hade minsann sett att trädpionen 'Xue Lian' hade grott.. vilket gjorde mig alldeles till mig i byxorna.. för jag sådde ju dem i typ onsdags 18/2... knappt en vecka har gått... tills vi insåg.. de var ju sådda förra våren... *skrattar* 

Men det är roligt att de börjar krypa upp ur jorden för denna trädpion är någon av ett under, ett mirakel i blomväg.. 

Massiva stora blommor som gör en alldeles darrig i brallorna alltså!


Så minns - ni som har sått pionfrön i år - det kan dröja både ett och två år innan de gror.. Men när man kan få blommor som bilden visar - det är värt denna väntan!!


Nu ska trollmor bara slappna av.. önska bort nysnön och hoppas på att det blir bättre väder i morgon tisdag... för det är ju snart fredag igen.. 


Kattens gröna vingar slår och hoppas på att de sprider grön energi över allt o alla.. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar