måndag 23 december 2019

Filosoffningar dan före dopparedagen...

Filosoffning nr: 1

Som jag nämnde i mitt förra inlägg här på bloggen - jag är inte urfattig, men jag är inte på något vis rik - förutom på massa information och kunskap, för det har jag tonvis av, kommer i alla kulörer man kan tänka sig.

De flesta julklappar är givna med kärlek och värme. De har kanske inget materiellt värde - de går inte att byta in för direkta pengar nånstans. Inget man blir rik på om man går till en pantshop eller vad det nu heter, för att få dem värderade.

Jag får ge efter min plånbok...  efter alla räkningar för december (plus lite sista minuten-handling inför julen) är betalda tills nästa utbetalning i slutet av januari...  så har jag nästan exakt 1750:- kvar att leva på....  Men det ska gå - jag har klarat det tidigare...  Inte så mycket nudlar som ni skulle kunna tro - mer bara ris med lite sötsur sås och soyasås....  och grillkorv/falukorv...  har en del frysta såna där wok-grönsaker också... det går att fixa till finmiddagar även när det tryter på penningar...

Därför är många av mina gåvor  - väldigt personliga - de kommer från hjärtat och är ej köpta, inte det här decenniet i alla fall. Det som verkligen upprör mig är hur folk faktiskt gnäller över att de inte kan ge sina nära o kära det absolut senaste i klädväg, telefon, dator, sån där pekplatta...  Det är folk som alltså går på bidrag (som jag gör också faktiskt), men som ändå vill ge sina barn den senaste spelkonsolen... 

Det återkommer samma snyfthistorier varje år i aftonblaskorna... Jag skulle älska att kunna ge min mor en ny diskmaskin i julklapp, eller att kunna ordna en rejäl genomgång och fixning av deras bil, eller att kunna köpa stora fina gröna exotiska växter till min lillebrors nya inglasade uteplats eller att köpa små söta örhängen i rent guld med kanske ädla stenar till min brorsdotter - men det kan jag inte, för jag har inte dessa pengar - jag måste hitta på något annat istället.

Men å andra sidan - idag är väl julen bara en rejäl kommersiell helg. Det har det varit länge, jag vet.
Här är jag när jag är ungefär 10-11 år och får julklapp av Tomten.

Om man fick fem, sex, julklappar så hade man varit snäll. Det varit inte priset på julklappen som var det viktigaste. Det var tanken bakom!!  Jag säger inget om att ge bort dyra julklappar, har du råd och vill göra det - det är upp till dig - MEN - du ska aldrig behöva känna dig tvingad till att göra det. Och där tror jag det brister mycket i dagens samhälle. Vi vill så gärna ge och ge och ge och ge för att de vi ger till ska känna sig glada. Att vi själva sen svälter i nästan två månader... det skiter vi... vi har gett och då är vi goda människor.

Klart vi ska ge om vi kan - men inte till bekostnad av vårt eget leverne. ALDRIG!! 



Filosoffning nr: 2

Jag har turen att ha väldigt underbara grannar som jag får dela wifi med, det vill säga gratis internet. Jag envisas med att betala men de nekar hela tiden för att jag är så snäll mot dem (jag ger frun i huset massor av fröer på vårkanten och det är tydligen så uppskattat att jag får gratis internet i ett år)... Så jag sitter gärna o tittar på allt från barnprogram till dokumentärer till serier och film på nätet.

Jag måste säga - det finns massor av bra serier där ute...  just nu har jag fastnat för Law and order. Det roliga är att se hur teknologin i dessa serier förändras med tiden - precis som i verkliga livet.

Jag vet att jag sagt att jag begravt min "röda tegelsten"....  det har jag på det sättet - jag använder den inte längre. Men denna röda tegelsten var min trogna följeslagare för nästan femton år...  det var batteriet som gav upp... och när det gav upp så frågade jag exxet om han hade nån extra telefon och det var då jag kom i kontakt med min första pekåfån...

Men denna var en god trotjänare. Jag kunde ringa på den och skicka sms... WOW!!

Numera måste man ha en telefon som har de senaste apparna, de senaste funktionerna - allt som inte har med telefoni att göra.... att ha en telefon för använda som just en telefon.... "Va' sjutton - är'u psykopat eller???"


Filosoffning nr: 3

Inga mer ord behövs!!

Katten med jule-vingar har sagt sitt... nu tar hon sig en liten varm glögg....

GOD JUL!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar