tisdag 30 augusti 2022

Hur man gör folket till slavar under teknologins tidsålder..

 Faktiskt, det är inte så svårt.


Skicka ut en ny kul mackapär på marknaden (typ pekåfåner), se till att dessa kan användas av olika institutioner så som banker, arbetsförmedling, försäkringskassan m.m. 


När detta väl har blivit etablerad, så pass att folk inte kan vara utan dem (och det är nu dessa girigbukar gnuggar händerna) - se till att en gammal pekåfån inte kan återanvändas... för efter typ 3-5 år så är de för gamla och kan inte använda de nya apparna som banker m.m. använder. Nej, det måste köpas nytt hela tiden. Allt över två år gammalt blir antingen liggandes hemma, kanske en del hamnar på återvinningen... en del kanske lämnas över till barn som inte behöver just de där apparna som man blivit så BEROENDE av. 


Mobilt Bank-id, bank-app, m.m. Folk har hela sina liv i diverse mackapärer idag - och när du måste uppdatera en app vid nåt tillfälle, är det en äldre än två år mobiltelefon - ja, då kan den var för gammal!! 


Vi hör till leda varje dag om att vi måste värna om allt från utsläpp till slöseri av naturens resurser - så jag frågar med återhållen vrede i rösten - Hur i hela hetaste Hades är det att spara på naturens resurser när vi tvingas att köpa nytt vartannat år p.g.a. att systemet inte tillåter att äldre telefoner/datorer används?? 


Bankerna vars reklam gormar om att de minsann är klimatsmarta - ursäkta min svordom här - FUCK YOU!! Ni är lika klimatsmarta som en plastflaska i Atlanten!! (Samma IQ också vad det verkar!!)


Om Miljöpartiet haft ett uns av sunt förnuft så är detta en ände att börja beta av i... men de är ju hycklare precis som alla andra... snacka går ju... De kör med devisen: "Gör som VI SÄGER, inte som VI GÖR!!"


Jag funderar på nästa gång jag är tvungen att skaffa mig en "ny" mobiltelefon om jag inte ska gå in med min gamla telefon till banken och hiva fram den och KRÄVA att de får sina appar att fungera åt mig. Och säger de att den är för gammal så kommer jag KRÄVA att de fixar en ny åt mig. Och när de säger att de inte kan det så ska jag fråga dem hur MILJÖVÄNLIGA de är? Hur lever de upp till MILJÖKRAVEN som ställs (speciellt på oss vanliga dödliga så att säga)? 


Någonstans måste vi börja säga ifrån. Vi svenskar är ett ansvarsfullt folk. Många i min generation (vi som är typ 50 år nu, vi är uppväxta med Skogsmulle och Skräptanten... De flesta av oss slänger inte skräp i naturen (arslen finns naturligtvis), vi pantar våra burkar/flaskor, vi sorterar vårt skräp... Men vi ska minsann använda teknologi som använder de mest sällsynta mineraler som finns på vår jord. Och dessa grävs fram av barn i U-länder. Jag har skrivit om det tidigare vid ett par tillfällen: Tillfälle 1Tillfälle 2.

Klicka på egen risk - Barn som letar efter kobolt som finns i våra telefoner/datorer/plattor!!

Gamla människor kan inte längre betala räkningar så som de alltid gjort tidigare.. gammeldags att gå till ett ställe och betala typ 80:- för varje räkning man betalar, men de har alltid gjort så, och nu är det borta. Gå in på banken är det väl dubbelt så dyrt, men snart är väl även det borta, banker gillar ju inte kontanter har vi ju fått lära oss i flera år. 


Nä, vet ni vad - jag önskar ett långvarigt el-avbrott, en vecka minst, sen kan vi börja snacka om hur vi ska försöka överleva!! Även jag kommer att lida, men inte lika mycket som de som lever sitt liv genom telefonen... för att inte tala om alla som köpt sig en elbil... 







Katten har vingar som går utan el-kraft faktiskt!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar