onsdag 7 mars 2012

Komprimerad tid?

Ibland undrar jag om det inte finns något mysko fenomen som komprimerar tid så att man hinner med mer saker?

Jag jobbar alltså fyra timmar om dagen. Det är inte så stressigt (visst finns det dagar då man stressar men inte så många.) Jag börjar dagens arbete med att så två olika sorters luktärter i sex krukor... sen är det rysk martorn i tre krukor. Jag övergår till att plantera de resterande kronärtskockorna (10 st) i större krukor och hjälmbönor (ca 15 st), även dom i större krukor. Sen kollar man upp vad är det som har grott och ska föras in på de s.k. frölistorna. Går upp och för in de nya sådderna i alla listor och det som har grott.

Fixar kaffe och går ner till växthuset och hittar lite rotade lavendel som vi gjorde sticklingar av i fjol. Börjar göra i ordning små krukor för dom. Inser att klockan är 2 minuter i tio, går upp till fikarummet, tar fram fikat och väntar på de andra arbetskamraterna ska dyka upp.

Fikat innehåller arbetssnack (mestadels), när den är över, ner till växthuset igen. Nu ska vi plugga broccolin som spretat iväg i sin lilla såbädd, ett 40tal så där... och det är ett riktigt piller göra kan jag säga. Sen hittar jag ännu mer lavendel som rotat sig, det blev kanske 25 till. Och så rensade jag rent lite i en pelargon som doftar rent ljuvligt... så lite bladsticklingar blev det på den. Och vattning förstås.

När klockan var 20 i tolv... då hade min packaxel sagt upp sig för dagen - den gillar inte att gå med vattenkanna även om det är den lilla gula saken som vi har på jobbet (vi har större också förstås, men det vore att verkligen utmana ödet, jag vill faktiskt kunna somna ikväll utan en helvetisk värk).

Detta fick jag till på cirkus 3 timmar och 20 min (och det med den inräknade rasten på ca 20 min).

Får jag bara knota på i min egen värld så hinner jag med jävligt mycket ibland om jag får säga så själv... och det gjorde jag ju just :)



Katten med små flitiga vingar känner sig nöjd med dagens insats i växthuset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar