fredag 30 mars 2012

Hektisk vecka men så go'

Veckan har varit fylld med massor av hektisk stress men det känns fortfarande som om jag är på topp.

Trött ja, har lyckats slockna flera kvällar runt 18-19 för att vakna runt 23, vara vaken några timmar för att somna runt 2-4 och få några timmar till av sömn innan man vaknar före klockan ringer 6.

Men humöret är inte påverkat, jag känner mig glad och god i själen.

Och denna fredagkväll så bjöd jag ut mig själv på en Taco-buffé på den lokala restaurangen. Den startade klockan 18 och jag var där när buffén öppnade. Betalade för buffén 69:- och en stor stark som kvällen till ära hade reducerat pris - 35:- så 104:- (avrundat 105:-) och magen blev så mätt, så mätt!!



Om den här veckan hade inträffat för ett år sedan - då hade jag slängt in handduken för två veckor. Jag känner mig stolt över mig själv.

Det spirar och gror i växthuset även med den senaste dagarnas "köldknäppar". Vi pluggar så-plantor och planterar lavendelsticklingar. Det roligaste att kolla i växthuset var och varannan dag är faktiskt inte sådderna, eller om sticklingarna har fått rötter - NEJ - det är att kolla in en liten valnötsplanta.

Boss-mannen plockade med sig två nötter från ett valnötsträd någonstans söderöver i höstas - Jag stoppade ner dom i väldigt fuktig jord och höll tummar och klor. Och ena tog sig, den andra ville inte riktigt vara med.

Och nu har även en Kastanj från Skolparken här i Nora tagit sig upp genom jorden. Jag menar, när man vandrar genom Skolparken och det bara regnar kastanjer runt en på hösten - vem kan låta bli att inte plocka med sig några? Nåja, jag är en av dom som stoppar fickorna fulla. Jag tog med mig några till jobbet och en kollega satte ner dom i jord - och idag så såg jag att en hade faktiskt brutit sig upp genom jorden.

Att bara se sånt gör själen gott mina vänner.

Det är nästan som att se små varelser födas och växa sig starka.

Så ett litet tips till er som läser och följer min blogg och har ibland störtdykningar i själens mest mörkaste utrymmen. Ta en kruka med vanlig planteringsjord (behöver inte vara något speciellt alls). Köp en påse med till exempel: Dill, Pumpa, Växthusgurka... så fröerna, täck dem med lite mer jord och dränk igenom jorden ordentligt med vatten. Ställ krukan där det är varmt (man kan också ta en plastpåse och göra några hål i botten och trä över krukan för extra värme och fuktighet).

När det väl börjar spira i krukan - jag lovar er - det kommer att kännas som en liten varm pil genom eran mage. Då börjar man verkligen hålla koll på vad som händer. Och när man ser hur det växer och gror sig starkare och större - då blir den lilla varma pilen som en stor het harpun *ler*.

Det är säkert - det är läkande för en sårig själ.


Nåja, nog rabblat för ikväll.

Lilla Katten med fjuniga vingar och mätt mage fladdrar vidare i natten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar